Skip to main content

Adverteer je op Google Ads maar zit je in een niche met een moordende concurrentie? Moet je steeds meer betalen of kom je gewoon niet langs je concurrentie? Das balen!

Groeiend aantal concurrenten zorgt voor minder zichtbaarheid

Dit heb ik ook meegemaakt bij een klant waar in de loop der jaren steeds meer bedrijven/concurrenten erbij kwamen en de advertenties steeds minder goed zichtbaar werden. Hij had al een aardig budget en wilde niet nog meer uitgeven.

Groeiend aantal concurrenten zorgt voor meer bezoekers

Toen hebben we de spies even omgedraaid. Niet meer mee concurreren op dezelfde zoektermen, maar juist je concurrentie targetten. Laat hun maar voor jouw bezoekers zorgen! In Google Ads kan je namelijk het bezoek aan een bepaalde pagina instellen als criterium. Zo heb ik belangrijke pagina’s van de top 10 concurrenten verzameld. Als iemand nu op één van deze pagina’s is geweest (waarschijnlijk via een duur betaalde Google Ads-klik) heeft hij dus interesse in hetzelfde product of dezelfde dienst die mijn klant aanbied en kan ik aan hem/haar een veel voordeligere advertentie tonen. Met de juiste teksten en beelden animeer je dan een bezoek aan je eigen site.

De cijfers schoten omhoog!

Klassieke advertentie

30 dagen
  • 215 kliks
  • 6.004 vertoningen
  • € 1,40 per klik

Via concurrentie

30 dagen
  • 2.250 kliks
  • 230.000 vertoningen
  • € 0,19 per klik

1000% meer bezoekers

Met behoud van het budget kregen we dus 10 keer zoveel bezoekers, hadden 43 keer zoveel bereik en de kosten per klik (CPC) gingen enorm omlaag. Waar we eerst minder goed zichtbaar werden m.g.v. de klassieke advertentie (door je op een keyword te richten) zagen we nu een enorme groei van bezoekers die eerder al bij de concurrent hadden gekeken en nu naar ons toe kwamen.

Wanneer gebruik je dit?

Dit is een heel goed middel om aan veel bezoekers te komen als het traditionele adverteren minder effectief is geworden door het feit dat er steeds meer bedrijven voor dezelfde keywords adverteren. Omdat deze advertentie reactief is en een bezoek bij je concurrent noodzakelijk is om jouw eigen advertentie te tonen ben jij dus niet het eerste bedrijf dat je bezoeker ziet. Maar wees eerlijk, hoe vaak heb je op een advertentie geklikt zonder het product daar aan te schaffen omdat je toch nog even verder wilde zoeken? Omdat je toch ook graag de eerste wilt zijn die de klant over de streep kan trekken raad ik meestal beide manieren van adverteren aan en kan je via budgetverdeling aangeven welke vorm van kontakt voor jou belangrijker is.

Meer willen weten?

Heb je ook last van moordende concurrentie en wil je dat wij je Google Ads campagne even kritisch bekijken? Neem dan kontakt met ons op.

Contactformulier